Partner login

"Møblenes Humlesnurr"

Snickers Workwear - Norge

Greg McGeough er mannen bak irske Barrell & Gunn. Et møbelfirma som har skapt sin egen nisje ved å bruke japansk teknologi fra 1700-tallet og amerikansk industriell vintage. Uansett hvor vanskelig det er å forestille seg, så er det bare fire år siden Greg satt foran en datamaskin i en skreddersydd dress. Det er nesten like vanskelig å forstå det faktum at det krevde et innbrudd for at entreprenøren i ham skulle slippes løs.

Det er en onsdag kveld i februar. Greg McGeough står i verkstedet sitt og fester det kraftige skinnforkleet over mange lag med arbeidsklær. Når han puster ut i den kjølige luften i rommet, virker hvert åndedrag nesten som om det flagrer ut av munnen. Han tenner på sveiseverktøyet og går mot en haug med kraftig gjenbrukstømmer som skal gjennomgå en forandring ved hjelp av en teknologi som er over 300 år gammel.

"Treet blir delvis forkullet over åpen ild, og blir så skuret, børstet, oljet og polert med grovt sandpapir til det har en vakker, myk og glatt sort overflate."

Hvordan startet det?

“Jeg studerte som utvekslingsstudent - og dro deretter tilbake for å bo i - Kyoto i Japan. Jeg besøkte Hi-matsuri (ildfestival) i en av de små tradisjonelle landsbyene ved foten av fjellene og spurte en japansk venn hvorfor husene var svarte. Det var første gang jeg hørte om Yaki Sugi, og den gangen var japansken min fortsatt ganske grov, slik at det å oversette forklaringen var nesten like vanskelig som å lære seg teknikken. Veden forkulles delvis over åpen flamme, deretter skures, børstes, oljes og poleres den grovt til den får en vakker, glatt satengsvart overflate. Bortsett fra å gi treverket et imponerende utseende, sørger prosessen for naturlig brannhemming, vanntetting, samt at den beskytter mot insekter. Vakkert, funksjonelt og naturlig. Hele pakken!

Møbelverdenens Dumbledore i Snickers Workwear

Det var der og da at du bestemte deg for å starte produksjon av dine egne møbler?

“Ikke i det hele tatt! Jeg gjorde fortsatt det familien forventet av meg (eller forsøkte) – gå på høyskole, få en jobb (fortrinnsvis et sted som var varmt og rent), få lån osv. Min far er handelsmann og sørget veldig godt for oss, men selv om han alltid sørget for at vi visste hvordan vi brukte hendene våre, helte han alltid mot akademia og bort fra overaller! Jeg begynte i Japan som utvekslingsstudent, men dro tilbake fordi jeg var litt utbrent av akademia og i den eventyrlystne fasen av livet som ung i utlandet. Mens jeg studerte/arbeidet, ble jeg også partner i en irsk pub i Kyotos Geisha-distriktet. Det var faktisk der jeg endte opp med å møte mine første japanske håndverkere og andre kunstnere. Ikke overraskende førte blandingen av halvlitere med Guinness og kunstprat til at jeg raskt ble forelsket i alt som var tradisjonelt japansk - Kunst, håndverk og teater. “

Møbelverdenens Dumbledore arbejder i Snickers Workwear

På hvilken måte viste denne nye kjærligheten seg?

“Jeg jobbet med Geisha og reiste med et tradisjonelt japansk teaterselskap på en europeisk turné og tenkte “Dette er tingen! Dette er min greie!”. Livet og virkeligheten som eks-ire begynte å sette seg, og gleden ved å jobbe som den stereotypiske, fregnete irske bartenderen begynte å avta (og jeg drakk ALTFOR mye!). Derfor flyttet jeg tilbake til Irland og startet et produksjonsselskap.” Tidspunktet kunne ikke ha vært verre, siden det ikke var lang tid før resesjonen traff markedet, og jeg skjønte raskt at firmaet mitt ikke ville overleve. Samtidig hadde jeg innbrudd, og tyvene tok med seg alt av verdi. Uten noe å leve av, ingen penger og et bryllup i emning måtte jeg improvisere. Raskt!”

Barrell and Gunn anvender Snickers Workwear

Det Betydde?

“Jeg har alltid vært flink med hendene (takket være: Min far!) og det å jobbe sammen med ham i familiebedriften, arbeidet med håndverkerne i Japan, samt bygging av teaterkulisser betød at jeg hadde et sterkt grunnlag å bygge på. Mellom de gamle teaterkulissene og garasjen min (jeg er en skikkelig samler) hadde jeg mye gammelt tre og stål (Barrell og Gunn!), og jeg tenkte at jeg kunne lage noe nyttig av det. Som sagt, jeg hadde allerede solide ferdigheter i bunn, og Google fylte hullene! Det er faktisk ganske oppmuntrende å se hvor mange mennesker som legger ut instruksjonsvideoer på Youtube - Særlig amerikanerne. Gjør-det-selv-kulturen er sterk, og har et avansert nivå i USA. Det er mange menn og kvinner som mer enn gjerne gir råd om alt de ikke allerede har postet detaljerte beskrivelser av.

I tillegg oppstod faktisk den industrielle vintage-estetikken (eller i det minste den versjonen som har blitt populær) i USA. Derfra utviklet Barrell & Gunn seg ganske raskt – Ved å blande det japanerne hadde lært meg om Yaki Sugi, det amerikanerne hadde lært meg om trebearbeiding/sveising, og det min far hadde lært om nesten alt annet."

"Jeg vet ikke hva jeg tenkte da jeg startet en møbelforretning seks minutters kjøretur fra Europas mest vellykkede IKEA-varehus!”

Høres ut som noe helt nytt etter irsk standard?

“Ja, det var helt åpenbart nytt, og antakelig litt lettsindig! I ettertid, jeg vet ikke hva jeg tenkte når jeg startet en møbelforretning seks minutters kjøretur fra Europas mest vellykkede IKEA-varehus!”

Men hvordan fant du kunder, nesten over natta?

“Jeg begynte å selge det jeg hadde laget via Done Deal, en av Irlands største rubrikknettsteder. Det fungerte bedre enn forventet, men jeg følte ganske raskt at jeg trengte et mer personlig forum. Et utstillingslokale i Dublins handlegate ville vært fint, men jeg hadde ikke (og har fortsatt ikke) den lille formuen det ville kostet å leie et butikklokale i Dublin. Det samme gjelder for tradisjonell reklame: Fra teaterdagene husket jeg hvor dyrt det var å annonsere: 1500 euro for en liten avisannonse som stort sett solgte ti billetter ekstra. Jeg hadde lagt merke til hvordan flere og flere bedrifter markedsførte seg gjennom Facebook, og jeg likte ideen om “levende” dialog med kundene. Direkte kontakt med et marked som ikke har noen anelse om hvem du er eller nøyaktig hva du selger følte jeg var viktig, og, - enda viktigere -det var billig! På Facebook kan du også prate ærlig med markedet – Ikke noe sterilt, polert “stemmeløst” språk. Noen få ganger har jeg fått problemer med markedsføringsteamet til Facebook for å banne i enkelte av annonsene mine, men jeg tror vi har nådd en forståelse nå, og resultatene finnes som bevis – Mange mennesker må kjøpe troverdigheten din før de kjøper det du selger!”

Hårdt arbejde i Snickers arbejdstøj

så hva var resultatet?

“I dag har jeg 15 000 følgere, mange av dem er faste kunder. For et år siden jeg hadde 1 000, så sirkelen vokser raskt... og jeg skylder Mark Zuckerberg en klem.”

"Flertallet av kundene foretrekker å komme hit til verkstedet, selv om jeg tror det bare er for å være sikker på at jeg er en ekte person med et virkelig verksted og ikke en som svindler folk over dataskjermen."

Du har satset alt, 100 %, på unike møbler, bygd spesielt for individet, uten noe permanent produktutvalg.

Hvordan fungerer dette i praksis når man legger inn en bestilling?

“De fleste av kundene foretrekker å komme hit til verkstedet, men jeg tror det bare er for å forsikre seg om at jeg er en ekte person med et ordentlig verksted, og ikke en svindler som forsøker å lure folk via dataskjermen! De har med seg alt fra et humørbrett eller et konseptbilde til en ferdig tegning. For meg spiller det ingen rolle. Med fare for å høres arrogant ut – Jeg kan bygge alt de ønsker seg. Så lenge det de ønsker seg er møbler – Jeg er ikke så god på å bygge proteser eller fly! ”

Præcision hos Greg McGeough

Og du blir ikke stresset av at det ikke ser ut som et utstillingslokale her?

“Nei, ikke i det hele tatt! Tvert imot tror jeg at det appellerer litt når folk kommer hit og ser det røffe miljøet, smøreoljen og det rotete uttrykket. Dette er slik det er hele tiden, og den slags skitten autentisitet gir kundene en slags tillit til at vi er ekte vare. Hvor gøy er det uansett å stå i kø i en steril og svett butikk for å betale for et møbel som alle andre har?”

Vil du si at møblene dine er dyre?

“Prisene er utvilsomt satt på et høyere nivå. Ikke fordi materialene er dyre, men på grunn av tidsforbruket som legges ned i hvert eneste møbel. Vi, meg og den lille staben, blir sjelden ferdig på arbeid før klokka ni på kvelden. Men på den annen side så forsøker vi ikke å være alt for alle. De som tar en nærmere titt på det vi driver med har allerede hatt sin andel av masseproduserte møbler. De har innsett at de får en flott standard for relativt lite penger, men at naboene deres sitter på nøyaktig samme sofa. Kundene vi får er ofte ute etter noe spesielt skreddersydd og unikt.”

Unikke møbler hos møbelverdenens Dumbledore

beskriv den typiske kunden din.

“Det finnes egentlig ingen “vanlig kunde”. De fleste av kundene mine er kvinner, men jeg tror det er fordi kvinner vanligvis er mer proaktive og er bedre prosjektledere slik at det er de som vanligvis tar initiativet til å utvikle et konsept og ta kontakt. Det var faktisk ganske overraskende når jeg først la merke til hvordan trenden utviklet seg i markedsføringanalysen. Jeg hadde sannsynligvis noen kjønnsfordommer, men jeg forventet at industrielle vintage-møbler var mannegreie – Stål og tre, man caves, ungkarsreder osv. – Men jeg har lært siden den store, STORE majoriteten av favorittinspirasjonskildene mine på nett er blandinger skapt av kvinner. Misforstå meg ikke, menn er en svært viktig del av målgruppen min, men det er en hyggelig overraskelse å se hvor entusiastiske kvinner er i forhold til industrielt vintage-design."

Industriel vintagestil hos Barrell and Gunn

hvordan ble din egen interesse for materialer og teknikker vekket?

“Jeg pleier å si at jeg fikk det inn med morsmelken. Eller at det er i blodet mitt. Moren min har åtte søsken. Fem av dem arbeider med møbler på en eller annen måte. Når jeg vokste opp var jeg omgitt av alle slags diskusjoner om møbler og tekstiler. Jeg prøvde tidlig å få faren min til å investere i solide arbeidsklær til virksomheten sin, som håndterer maskiner for avfallshåndtering. Men anstrengelsene mine ble møtt av et fast nei og kanskje også en anelse latterliggjøring."

"Jeg er oppriktig nervøs for at min kone skal finne ut av hvor mye jeg har brukt på arbeidstøy fra Snickers Workwear gjennom årene."

hvorfor det?

“Faren min var (og er fortsatt til en viss grad) av den gamle skolen. For ham bestod arbeidsklær av en overall. Punktum. For ham er selve konseptet med å investere penger i arbeidsklær latterlig, og å referere til arbeidsklær, uansett type, som noe som ble designet, var til å le av. Jeg hadde ikke slike sterke tanker. Det jeg faktisk hadde, var såre knær, en svett bak og bortimot alt annet var kaldt. Jeg kjøpte mitt første par Snickers Workwear-bukser en uke etter at de ble lansert her i Dublin. Den påfølgende uken dro jeg tilbake på lønningsdagen og kjøpte en langermet overdel og en fleece-genser. Uken etter at det var det en lue og hansker. Jeg er skikkelig engstelig for at kona finner ut hvor mye penger jeg har brukt på Snickers Workwear gjennom årene - Det eneste jeg er lei meg for er at jeg ikke kan kjøpe hele katalogen! Helt ærlig, når du arbeider med hendene er klærne dine kontoret ditt. Hvis du er kald, våt og føler deg elendig er det arbeidet som lider. De er funksjonelle,komfortable, og etter min mening bidrar de til inntrykket du gir kunden - noe du ikke ville fått ved å ha på deg et par gamle jeans og noen fillete gensere! Jeg sverger på at det termiske basislaget er en av mine beste venner.”

Hårdt arbejde kræver det rigtige arbejdstøj

Kollegene dine kaller deg en Snickers workwear-fanatiker. Er du enig?

“Jepp. Snickers Workwear og Star Trek - De to store lidenskapene i livet mitt. Du kan absolutt se at Snickers Workwear er designet av proffer for proffer. Med det mener jeg at du får følelsen av at designerne selv har hatt på seg og testet klærne. Elastiske materialer er plassert akkurat på de rette stedene, beskyttelse der det virkelig trengs og alle de smarte funksjonene jeg ville valgt selv. Og sist, men ikke minst – Fantastisk ventilasjon. Jeg jobber mye med ild og er aldri gjennomvåt av svette og fryser når jeg er ferdig med å brenne noe. I tillegg ønsker jeg å omformulere et tidligere utsagn, da jeg har et ønske om at ekteskapet mitt skal overleve dette intervjuet. Jeg har tre store lidenskaper i live – Kona, Snickers Workwear og Star Trek”

Jeg ser at du er iført Snickers Workwear fra topp til tå. Hva har du på deg?

”Ok, hvis vi starter nederst har jeg på meg Solid Gear Phoenix GTX vernesko, sokker og ullundertøy. Jeg har også på meg favorittbuksene mine, et belte, hals, hansker, flammehemmende t-skjorte, skjorte, microfleecejakke, toppet med en skalljakke”

Det rigtige arbejdstøj til det rigtige arbejde

Tror du det er noe som mangler i produktserien deres?

Gitt det faktum at jeg står og flammebehandler treverk eller sveiser flere dager i uken, hadde jeg satt pris på en sveisekolleksjon. I dag tar på meg lærforkleet mitt, med risiko for at en varm gnist fortsatt kan skade min Snickers Workwear. Jeg ble skikkelig sint i går fordi jeg brente et lite hull i jakkeermet mitt. Helt seriøst - Et ordentlig anfall av sinne…det er ikke umulig at det var tårer med i bildet.”

Er den kunstneriske stilen din delvis drevet av en bevisst vurdering av bærekraft?

“Jeg skulle gjerne besvart det spørsmålet med et ja, men det miljøvennlige aspekt i forhold til det jeg driver med, er helt ærlig mer tilfeldig enn bevisst. Misforstå meg ikke, jeg elsker det faktum at Barrell & Gunn er så miljøvennlige som mulig og jeg prøver nå bevisst å holde det slik, men i begynnelsen var det bare et spørsmål om estetikk og å finne min egen nisje i markedet.”

Fra genbrugstræ til møbler

Og med tanke på arv, bygger du en bedrift for barna dine?

“Nei. Jeg ikke tror at arv bør være knyttet til en bedrift eller en ting. Jeg foretrekker at min arv var at mine lykkelige, sunne barn blir glade, sunne voksne med verdier. Jeg bryr ikke om hva de får ut av livet så lenge det ikke er narkotika eller terrorisme. Jeg kommer imidlertid absolutt til å forbeholde meg retten til å messe for dem om hvordan jeg startet Barrell & Gunn i den iskalde garasjen min hjemme med noen få brukte verktøy og så mye Snickers Workwear jeg hadde råd til!”

Les mer ↓

Høst/Vinter - 17

Gå ikke glipp av vårt nye magasin for Høst / Vinter 2017 hvor vi presenterer et helt nytt sortiment høykvalitets synlighetsklær. Du finner magasinet hos våre forhandlere eller les den som pdf her.

Les magasinet

Spør oss